Thursday, 25 April 2013

Pendekatan Dalam Mengajar Membaca





PENDEKATAN FONIK :

}  Pendekatan fonik pada awalnya digunakan bagi mengajar membaca pada tahap mendekod perkataan.
}  Murid-murid diajar untuk mengenali huruf dari A hinggalah ke Z.
}  Teknik yang digunakan ialah latih tubi, iaitu murid-murid akan diajar mengenal setiap huruf dan bunyinya.



PENDEKATAN KESELURUHAN KATA :

}  Pendekatan pengajaran membaca secara keseluruhan kata ini banyak digunakan dalam pengajaran membaca pada masa ini.
}  Penekanan bukan kepada bunyi huruf tetapi bunyi keseluruhan perkataan yang terdapat pada sesuatu bahan bacaan.
}  Penegasan membaca ialah pada setiap perkataan yang penuh, bukan bunyi perkataan berlandaskan sistem ejaan dalam sesuatu bahasa.





PENDEKATAN HOLISTIK :

}  Pendekatan ini baru sahaja diperkenalkan di negara ini, terutama dalam pengajaran membaca dalam bahasa Melayu (Mahzan Arshad 2003).
}  Prinsip asas pendekatan ini ialah murid-murid bukan sahaja diajar untuk menguasai kemahiran membaca, tetapi juga menikmati bahan bacaan.
}  Pendekatan ini diperkenalkan dalam pengajaran bacaan kerana penulis mendapati masyarakat Malaysia mempunyai kadar boleh membaca yang tinggi, tetapi tidak mempunyai minat membaca yang menggalakkan.




No comments:

Post a Comment